Pretzels uit de Airfryer

 photo pretzel_zpsd03dsfx7.jpgDit recept heb ik eerder geplaatst op mijn andere blog LifestyleLou. Toch vond ik het leuk om het ook hier te delen. Ik heb het recept trouwens niet zelf bedacht. Alle lof gaat naar De Philips Chef!

Wanneer je rond de kerstperiode naar Disneyland Paris toe gaat, kun je in Village genieten van verse pretzels. Ik had ze nog nooit in mijn leven gegeten, maar mijn moeder liet mij zo’n 1,5 jaar geleden kennis maken met ze. Lekker! Sinds toen kochten we ‘s avonds een pretzel als we terug liepen naar de bus om naar het hotel te gaan. Toen ik afgelopen kerst met Justin in Disneyland was, deden wij precies hetzelfde. Ik was fan geworden van pretzels, maar naast mijn Disney ervaringen, had ik ze nooit meer gegeten. Ik was dan ook heel erg benieuwd of deze hetzelfde zouden smaken! Het recept zag er makkelijk uit, dus dat moest wel lukken.

 photo pretzel2_zpsjxspuxpc.jpgWat heb je nodig?
– 400 gram gezeefd bloem
– Zakje gedroogd gist
– 3 theelepels zout
– 4 eetlepels suiker
– 7 gram bakpoeder
– 200 ml water
– 1 geklutste eidooier

Aan de slag!
★ Maak van de bloem, gist, zout, suiker en het water een mooi beslag. Dit kun je met je handen doen, maar ook met een elektrische mixer met deeghaken (of een keukenapparaat als je die in huis hebt!).

★ Verdeel het deeg in 10 stukken. Maak hier bolletjes van en laat ze 10 minuten rusten zodat ze een beetje kunnen rijzen.

★ Maak van de bolletjes nu slierten. Dit gaat niet in één keer. Rol ze een beetje uit en laat dan 10 minuten rusten. Dit doe je drie keer en je zult merken dat de slierten uiteindelijk makkelijker te rollen zijn en langer worden (het is de bedoeling dat de slierten uiteindelijk zo dik zijn als een dik potlood, aldus de Chef). Dus, drie keer rollen met drie keer 10 minuten rust tussendoor.

★ Maak van de slierten een pretzelvorm. Bestrijk deze met eidooier (je ziet dat wij iets te zuinig zijn geweest, heel de pretzel mag worden voorzien van eidooier!) en doe er zeezout of sesamzaadjes op. Je kunt er ook niets op doen, zodat je een pretzel naturel krijgt. 😉

★ Verwarm de Airfryer op 180 graden. Doe de pretzels per 4 in de Airfryer! Ik had ze in het mandje gedaan omdat ik nog niet die makkelijke grillplaat heb. In het mandje gaat het ook prima, maar ik raad je aan dan even een bakpapiertje onder de pretzels te doen omdat ze anders denk ik vast blijven plakken! Je bakt ze in 7 minuten af op 180 graden. Dat is nog eens snel! Hierna kun je direct proeven – ok, beetje af laten koelen – want als ze warm zijn, zijn ze erg lekker!

 photo pretzel3_zpshofob9yw.jpgHet was heel erg leuk om te proberen, en ook helemaal niet moeilijk! Eigenlijk was het zo gedaan. Vooral dat afbakken is zo gebeurd. ‘s Avonds gingen we bij mijn moeder langs op ziekenbezoek en hadden we voor de hele familie pretzels meegenomen, ook zij vonden het een succes! Het enige jammere is dat ze een beetje op drollen leken, want we hadden de uiteinden niet goed aangedrukt. Hebben we ook weer geleerd! 😉

Wil je dit nu eens in de oven proberen? Je kunt de pretzels dan afbakken in 12-14 minuten op 200 graden!

Laat een reactie achter

