Makkelijke basis voor botercrème

 photo botercreme2_zpszejoctkb.jpg Bij mij gaat ook niet altijd alles goed (lees: het komt regelmatig voor). En wanneer het dan een tweede keer niet goed gaat grijp ik wel eens naar een pakje. Niets mis mee, vind ik. Al doende leert men en misschien gaat het de derde keer wel goed, voor nu ga ik even op safe. Zo had ik een recept gevonden voor een botercrème, maar het wilde niet helemaal lukken. Ik kon mij herinneren een pakje ‘Basis voor botercrème’ in mijn kast te hebben liggen, dus ik pakte die er maar bij… Ik wilde tenslotte mijn cupcakes wel versieren!

Deze ‘Basis voor botercrème’ komt uit de Heel Holland Bakt collectie bij de Albert Heijn. Het is een hulpmiddel om botercrème te maken en je hoeft alleen maar boter, suiker en water bij toe te voegen. Maar waarom moet je dat allemaal nog toevoegen als de échte basis van botercrème ook al uit boter en (poeder) suiker bestaat? Dit zijn de ingrediënten die dit pakje bevat:

Ingrediënten
Sui­ker, ge­mo­di­fi­ceerd mais­zet­meel, dex­tro­se, WEIpoe­der, LAC­TOSE, voe­dings­zuur (E339, E450), zuur­te­re­ge­laar (E516), ver­dik­kings­mid­del (xan­thaan­gom, E401), emul­ga­tor (le­ci­thi­ne, E473), zout, na­tuur­lij­ke aro­ma’s.

Ofwel: suiker, maizena en eiwit restanten en een aantal e-nummers. Toch wilde ik dit pakje wel proberen, want de moed was mij een beetje in de schoenen gezakt na mijn mislukte recept.

Benodigdheden:
– 100 gr Basis voor botercrème
– 250 gr boter
– 100 gr poedersuiker
– 250 ml water

Aan de slag!
– Zorg dat de boter en het water op kamer temperatuur zijn. Roer de boter zacht.

– Meng de Basis voor botercrème mix met de suiker (in een aparte kom), doe hier het water bij en meng het tot een glad mengsel.

– Voeg dit mengsel geleidelijk bij de boter, terwijl het geheel opgeklopt wordt. Klop de de botercrème nu 5 minuten op maximale snelheid. And you’re done!

 photo botercreme_zpsjgqguyum.jpg Natuurlijk kan het zelfs voorkomen dat het uit een pakje zelfs niet helemaal vlekkeloos verloopt. Dat gebeurde mij, want nadat ik de beschrijving een aantal keer had gelezen had ik het niet goed geïnterpreteerd en mixte ik de ingrediënten op een andere manier. Het is uiteindelijk goed gekomen, maar je ziet alsnog wat klontjes in de botercrème. De volgende keer moet ik de poedersuiker zeven en zeker roomboter (ongezouten) gebruiken voor een beter resultaat. Ik maakte er vanille cupcakes (dit recept) bij en voegde aan de botercrème de kleurstof Rose van Wilton toe voor een roze kleur.

De botercrème smaakt goed. Erg boterig (duh.) en dat had van mij wel iets minder gemogen. Wellicht ga ik een ander recept pakken de volgende keer waarbij deze smaak minder overheersend is. Er is ook fijn mee te werken. Sinds kort heb ik spuitmondjes van Wilton en bij deze topping gebruikte ik spuitmondje 1M. Ook mij lukt het nu om een mooie toef te maken. 🙂

Ik heb nog veel te leren. Maar ik vind het erg leuk om verschillende dingen te proberen en zo kom je er achter wat het beste bij jou past. Eigenlijk gaat dat met alles wel zo.

Heel Holland Bakt ‘Basis voor botercrème’ is te koop bij de Albert Heijn voor EUR 2,19

Maak jij wel eens wat uit een pakje?

Laat een reactie achter

