Koningsdag Meringues

 photo koningsdag2_zps9oomnhar.jpg Speciaal voor koningsdag maakte ik deze leuke meringues. Ik had zin om iets te bakken (verrassend) en kwam via Laura’s Bakery op het idee om deze schuimpjes te maken. Het recept wat ik gebruik is wel van mij zelf.

Benodigdheden:
– 2 eiwitten
– suiker
– vanille aroma/suiker
– citroensap

 photo koningsdag3_zpsyphd1buh.jpgAan de slag!
– Maak de kom waar in je gaat werken vet vrij met citroensap. Ik heb ook de garde besmeerd met citroensap. Maak dit vervolgens droog met keukenrol. Verwarm de oven op 100 graden.

– Doe twee eiwitten in de kom (let op dat er absoluut géén eigeel bij zit! Als dit wel zo is verpest dit je recept dus moet je opnieuw beginnen) en weeg dit af (bij mij was het 68 gram). Weeg vervolgens de dubbele hoeveelheid suiker af (bij mij dus 136 gram) en doe dit in een apart kommetje.

– Begin op een lage snelheid de eiwitten te kloppen. Wanneer je wat bubbels tevoorschijn ziet komen mag hij naar high speed! Klop je eiwitten stijf. Wanneer ze goed stijf zijn voeg je beetje bij beetje de suiker toe (ik heb een KitchenAid, dus kan lepel voor lepel toevoegen. Als je een handmixer hebt, vraag even of iemand je helpt!) voeg ook een half theelepeltje vanille aroma (of een beetje suiker) toe en klop dit zo’n 5 tot 6 minuten tot een goede stevige schuim.

– Doe wat van het schuim tussen je vingers en wanneer je nog korrels suiker voelt, moet je nog even doormengen. Wanneer je dit nauwelijks tot niet voelt is het goed.

– Pak een spuitzak en de kleurstoffen die je wilt gaan gebruiken (en eventueel een rond spuitmondje). Teken aan de binnenkant van de spuitzak lijntjes van de kleurstof met een penseeltje, van boven naar onder.

– Voeg vervolgens het schuimmengsel gedoseerd toe aan de spuitzak en zorg dat je lijntjes in tact blijven. Wanneer de spuitzak vol is duw je het schuim goed naar beneden. Je kunt nu een stuk van de spuitzak afknippen of het ronde spuitmondje bevestigen.

– Spuit nu toefjes op je bakplaat (met bakpapier). Bak ze vervolgens af in 45 minuten op 100 graden in de oven.

– Wanneer ze goed zijn kun je ze met gemak van de bakplaat afhalen zonder dat ze blijven plakken (niet te hard knijpen!). Blijven ze toch plakken? Bak ze even wat langer af! De buitenkant is lekker knapperig en de binnenkant is nog zacht. Lekker!

Zoals ik al zei kun je dit met iedere kleurstof doen die je wilt. Je kunt dus helemaal los gaan met regenboog meringues of knalroze. Wat jij wilt!

Eetsmakelijk!

Laat een reactie achter

