Aardbeien botercrème

 photo aardbei2_zpsib2mxs7w.jpg Hoewel ik eerst nog struggles had met botercrème, heb ik nu eindelijk een recept gevonden wat én makkelijk te maken is (het lukte mij zelfs, dus… ik bedoel maar te zeggen.) en ook nog eens erg lekker is! Deze botercrème is lekker zoet, maar niet zo vet dat hij blijft plakken in je mond. Daar houd ik namelijk echt niet van. Omdat het aardbeienseizoen nu wel begonnen is vond ik het leuk om er verse Hollandse aardbeien in te verwerken.

Benodigdheden (voor 12 cupcakes):
– 125 gr boter
– 300 gr poedersuiker
– 3 á 4 aardbeien
– Kleurstof ‘Rose’ van Wilton

 photo aardbei_zpsneaicokj.jpgAan de slag!
– De boter moet op kamertemperatuur zijn. Snijd het in stukjes en mix het romig in zo’n 4 á 5 minuten.

– Voeg vervolgens beetje voor beetje de poedersuiker toe. Mix het beetje net zo lang door totdat de suiker is opgenomen in de boter, voeg dan het volgende beetje toe. Als je nog 1/3 van de poedersuiker over hebt stop je even met toevoegen.

– Prak de aardbeien fijn totdat het een sapje is. Voeg dit vervolgens met een theelepel toe, doe dit lepel voor lepel en mix het door. Voeg vervolgens het laatste deel van de poedersuiker toe en mix het nog even goed door.

– Het moet uiteindelijk best een stevige botercrème zijn. Heb je nu het idee dat hij toch iets te vloeibaar is door de aardbeien? Voeg er dan nog wat poedersuiker aan toe. Heb je het idee dat hij te dik is? Voeg dan nog een aardbei toe!

– Voeg een heel klein mespuntje van de kleurstof ‘Rose’ toe aan je botercrème. Je kunt beter eerst te licht beginnen en het opbouwen, dan dat je kleur te fel is. Je kunt namelijk niet meer terug als je de kleurstof hebt toegevoegd. Je kunt natuurlijk de kleur zo intens maken als jij zelf wilt, of een andere kleur gebruiken als je dat wilt.

De botercrème heb ik op de cupcakes gespoten met een spuitzak en spuitmondje 1M van Wilton. De cupcakes met botercrème zijn afdekt op kamertemperatuur maximaal 1-2 dagen houdbaar (niet in de koelkast). De botercrème zelf is op kamertemperatuur tot 3 dagen houdbaar en in de koelkast tot 1 week.

 photo aardbei3_zpspbbrtezk.jpgDeze botercrème is door 8 verschillende mensen geproefd en iedereen was er erg enthousiast over! De aardbeien zijn niet overheersend maar je proeft ze subtiel in de nasmaak. Alsof je aardbeien met suiker aan het eten bent, zo vers! Ook was iedereen van mening dat deze botercrème niet te vet was, maar precies goed. Ik ga deze botercrème zeker aanhouden als mijn ‘basis’. Het enige wat je moet vervangen zijn de aardbeien in 2 theelepels melk. Je kunt er eindeloos mee variëren in smaken!

Mocht je nu nog vragen hebben, stel ze gerust in de comments! Dan geef ik er antwoord op. 🙂

Wat vind jij van deze cupcakes?

3 gedachtes over “Aardbeien botercrème

  1. Ik ben hier echt heel erg benieuwd naar! 😀 😀 Ik houd zelf niet zo van die botercrème smaak. Ik vind vaak dat het dan die lekkere cake zelf verpest, maar ik ga dit eens proberen!! Leuk je nieuwe blog! Had je Instagram al voorbij zien komen. Volgende keer ga ik dit eens proberen én bedankt voor je tip op mijn blog!

    Like

Laat een reactie achter

