Moederdag koekjes

 photo moederdag_zpsgm9wry9z.jpg Soms vind ik het maar lastig om te bedenken wat ik mijn moeder zal geven op moederdag. Het leek mij leuk om dit keer iets zelf te maken. Gaan we even terug in de tijd, waarin we op de basisschool ieder jaar iets voor onze moeders knutselden. πŸ˜‰ Nee, dit jaar geen knutselwerkje voor mijn moeder, maar vers gebakken koekjes! En toevallig weet ik dat ze daar héél blij mee is!

Suiker koekjes en Royal Icing

Voor de suiker koekjes gebruik ik mijn basisrecept voor suiker koekjes. Net zoals ik voor de royal icing dit basisrecept voor royal icing volg. Dat zijn echt mijn to go recepten als ik ‘sugar cookies’ ga maken! πŸ™‚

Benodigdheden
– Cookie cutters in de vorm van hartjes
– Pen en papier
– Spuitzak
– Spuitmondjes #1, #2 en #3 + adapters
– Kleurstoffen roze, rood en geel
– Geduld

 photo moederdag2_zpsp9miggk2.jpgAan de slag!
– Teken op een papier de letter M en O, dit worden de letters die je uit gaat snijden op het koekjesdeeg (basisrecept hier boven) om het woord MOM te krijgen. Je kunt het papiertje makkelijk op het koekjesdeeg leggen en het vervolgens met een scherp mesje uit snijden. Maak van de rest van het deeg verschillende soorten en maten hartjes. Bak ze af in 10 minuten op 200 graden.

– Nadat de royal icing volgens het basisrecept is gemaakt verdeel je het in 4 glazen schaaltjes. Je gaat nu de kleurstoffen toevoegen. Gebruik liever gel kleurstoffen, deze zijn minder vloeibaar en dat is belangrijk voor de Royal Icing. De Icing valt of staat namelijk door de consistentie. Je voegt dan ook eerst de kleurstoffen toe voordat je de icing gaat verdunnen met water. Als je het namelijk andersom doet, kan de icing nΓ³g dunner worden door je kleurstoffen en kun je er minder goed mee werken.

– Nadat je je kleurstoffen hebt toegevoegd en deze goed doorgeroerd hebt, ga je water toevoegen. Doe dit per halve theelepel per keer. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je een 10 seconde icing krijgt (klik hier om te lezen wat ik daarmee bedoel). Vul je spuitzak (die al met adapter is klaargezet) met de royal icing.

– Nadat de koekjes goed zijn afgekoeld kun je beginnen met decoreren! Doordat deze icing de ’10 seconde icing’ is, hoef je niet te beginnen met een speciale icing voor uitlijnen en één voor opvullen. De icing is dik genoeg om zowel als uitlijning en als opvulling te gebruiken. Ik gebruik spuitmondje #1 om de fijne lijntjes te maken, #2 voor zowel opvulling als decoraties en #3 voor grote oppervlaktes op te vullen.

– Je kunt je eigen creativiteit verwerken in deze koekjes! Let wel, wanneer je de kleuren ‘op wilt bouwen’ is het belangrijk de eerste kleur waar je mee werkt eerst goed te laten drogen. (Raadpleeg YouTube voor meer tips en tricks over het decoreren van koekjes!) Ook kun je gebruik maken van suikertjes, eetbare glitters of sprinkles bij deze koekjes! Maakt het extra feestelijk. πŸ™‚

– Wanneer je klaar bent met decoreren moet je de koekjes minimaal 24 uur laten drogen. Hierna kun je ze inpakken in een afgesloten koektrommel, of leuke zakjes. De koekjes zijn dan tot 1 – 2 weken houdbaar.

 photo moederdag3_zps976newde.jpg Ik ben een uurtje bezig geweest met het decoreren van deze koekjes. Maar het was het waard, ze zijn leuk geworden! Ook ik ben nog geen pro in het decoreren met Royal Icing, maar ik merk dat als je het juiste recept gebruikt en de juiste tools hebt, je al veel verder komt! En oefenen, oefenen, oefenen is the key. Ik kan het nu al veel sneller en mooier dan de eerste keer dat ik het probeerde.

Succes en fijne moederdag!

4 gedachtes over “Moederdag koekjes

  1. Wauw, wat een prachtig resultaat! Het ziet er uit als heel veel werk maar ik vind het echt heel erg leuk dat er zo’n duidelijke uitleg bij staat. Ik ga dit van het weekend eens proberen!

    Like

Laat een reactie achter

