Watermeloen koekjes

 photo watermeloen2_zpsvth1j8gg.jpgKoekjes in de vorm van een watermeloentje, het stond al een tijdje op mijn lijstje! Op een avond had ik zin om te bakken (wanneer niet? πŸ˜‰ ) en ik toverde binnen een uur deze koekjes op tafel. Ze smaken niet naar watermeloen, maar lijken er alleen op. Ze smaken naar vanille, want ik heb natuurlijk weer mijn favoriete sugar cookies recept gebruikt!

Suiker koekjes en royal icing

Voor de suiker koekjes gebruik ik mijn basisrecept voor suiker koekjes (ik heb maar 1/4 van het recept gebruikt, wilde niet te veel maken!). Net zoals ik voor de royal icing dit basisrecept voor royal icing volg. Dat zijn echt mijn to go recepten als ik β€˜sugar cookies’ ga maken! πŸ™‚

Benodigdheden:
– Ronde cookie cutter
– Mesje
– spuitzak
– Spuitmondjes #1, #2 (2x) en #3 + adapters
– Kleurstoffen rood, groen en zwart
– Geduld

Aan de slag!
– Steek uit het koekjesdeeg rondjes met de cookie cutter. Deze rondjes ga je vervolgens door midden snijden. Het is namelijk de bedoeling om stukjes watermeloen te krijgen! Bak ze af in 10 minuten op 200 graden.

– Nadat de royal icing volgens het basisrecept is gemaakt verdeel je het in 4 glazen schaaltjes. Je gaat nu de kleurstoffen toevoegen. Gebruik liever gel kleurstoffen, deze zijn minder vloeibaar en dat is belangrijk voor de Royal Icing. De Icing valt of staat namelijk door de consistentie. Je voegt dan ook eerst de kleurstoffen toe voordat je de icing gaat verdunnen met water. Als je het namelijk andersom doet, kan de icing nΓ³g dunner worden door je kleurstoffen en kun je er minder goed mee werken.

Zwart is een lastige kleur, het kan eindeloos duren voordat je eindelijk je kleur hebt die je wilt bereiken. Ik kreeg laatst de tip van de verkoopster in de taartdecoratie winkel dat je je icing eerst beter voor kunt kleuren met pure cacao. Hier wordt hij al lekker donker bruin van! (en de smaak is ook best lekker πŸ˜‰ Hierna is het kleuren met de zwarte kleurstof iets makkelijker en kom je sneller tot de kleur die je hebben wilt!

– Nadat je je kleurstoffen hebt toegevoegd en deze goed doorgeroerd hebt, ga je water toevoegen. Doe dit per halve theelepel per keer. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je een 10 seconde icing krijgt (klik hier om te lezen wat ik daarmee bedoel). Vul je spuitzak (die al met adapter is klaargezet) met de royal icing.

 photo watermeloen3_zps2juaikdd.jpg– Beginnen met decoreren! Eerst zet je een buitenlijn met de groene royal icing. Ik doe dit met spuitmondje #2 van Wilton. Laat dit zo’n 10 – 15 minuten drogen (voordat je klaar bent met de laatste ben je misschien al zo ver!)

 photo watermeloen4_zpsmexcnsvy.jpg– Zet nu met de witte icing een lijntje tegen de groene icing aan. Zorg er voor dat de buitenkant van de groene icing echt al droog is, anders lopen de kleuren in elkaar over. Ook hier gebruikte ik spuitmondje #2

 photo watermeloen5_zps4aczf5du.jpg– Laat ook de witte icing zo’n 10 – 15 minuten drogen en begin dan met het opvullen van de watermeloen met de rood/roze kleur. Hier gebruik ik spuitmondje #3 voor. De volgende stap zijn je ‘pitjes’. Het is belangrijk dat je nu de rode kleur niet laat drogen, je kunt direct verder met het zwarte, zodat dit één geheel wordt en de pitjes er niet op komen te liggen. Met de zwarte kleur en spuitmondje #1 (of een spuitzakje van bakpapier zoals hierboven) zet je kleine stipjes. Je zult zien dat deze worden opgenomen door de rode icing.

– Wanneer je klaar bent met decoreren moet je de koekjes minimaal 24 uur laten drogen. Hierna kun je ze inpakken in een afgesloten koektrommel, of leuke zakjes. De koekjes zijn dan tot 1 – 2 weken houdbaar.

 photo watermeloen_zps6wcgercv.jpgIk vind ze erg geslaagd voor de eerste keer! Lekker zomers ook. Nu achteraf zie ik wel wat verbeterpuntjes, de lijnen hadden iets verder op elkaar aan kunnen sluiten. Maar hey, ook ik leer nog! En oefening baart kunst. Ga jij ze ook een keer maken?

12 gedachtes over “Watermeloen koekjes

  1. Het ziet er echt super leuk uit!! Zo leuk dat je deze blog bent gestart! Ik vind het helemaal bij je passen πŸ™‚ Leuk om te zien wat voor leuke creaties je maakt en hoeveel plezier je hier aan beleeft!

    Like

Laat een reactie achter

