Aardbeien macarons

 photo macarons_zpsyppzx5mg.jpg Gisteren ging ik voor het eerst aan de slag met macarons maken. Ik was vorig weekend in Parijs en natuurlijk nam ik macarons van Ladurée mee! Deze waren alleen sneller op dan ik wilde. Stiekem miste ik ze een beetje dus ik besloot ze zelf te maken. Nog nooit eerder geprobeerd, en eigenlijk zag ik er een beetje tegen op. Want macarons zijn niet de makkelijkste koekjes om te maken. Er kan véél mis gaan. Na wat goede tips te lezen en een goed recept te hebben ging ik aan de slag!

Macarons met aardbeien botercrème

Benodigdheden macarons (24 dubbele koekjes ):
– 3 eiwitten (op kamertemperatuur!)
– 50 gram suiker
– 200 gram poedersuiker
– 120 gram amandelmeel
– snufje zout
– roze kleurstof (of een andere kleurstof naar keuze. Ik gebruik ‘Rose’ van Wilton)

Benodigdheden aardbeien botercrème:
Dit recept voor aardbeien botercrème! (ik voegde hier alleen geen kleurstoffen aan toe)

Aan de slag! (Waarschuwing: het is véél tekst! Maar laat je daardoor niet afschrikken. Als je de tips goed oppakt, de juiste ingrediënten gebruikt én de tijd neemt, is het echt niet moeilijk!)

– Pak al je benodigdheden en zorg er echt voor dat je eieren op kamer temperatuur zijn. Klop je eiwitten stijf. Wanneer ze stijf/schuimig zijn voeg je deel voor deel je suiker toe (niet de poedersuiker!), voeg ook je snufje zout toe. Mix dit zo’n 8-10 minuten tot het stijve pieken zijn. Voeg nu je kleurstoffen toe aan het eiwit mengsel. Begin met een klein beetje en maak de kleur zo intens als jij wilt. Let wel: wanneer de koekjes gebakken worden zal de kleur wat vervagen.

– Mix je amandelmeel (Gebruik geen ander soort meel/bloem, dit werkt niet. Je hebt echt amandelmeel nodig) en poedersuiker in een andere kom door elkaar, dit kan gewoon met een vork. Je gaat het nu zeven, want er zitten grote stukjes amandel in de amandelmeel en die horen niet in je macaron! Hier krijg je een rare structuur van en dat willen we niet.

 photo macaons_zpsckkpi6wa.jpg photo macaronss_zpsz0v2mnyv.jpg– Wanneer je het gezeefd hebt kun je je amandel/poedersuiker mix toe gaan voegen aan je eiwitmengsel. Let op: dit is een cruciaal punt! Hier kan het goed fout gaan. Je mengt je droge mix met een spatel door het eiwitmengsel. Zorg er voor dat je op het juiste moment stopt: wanneer de droge mix goed is opgenomen door het eiwitmengsel en je een soort ‘lava’ hebt die binnen 10 seconde opgenomen wordt in het mengsel wanneer je het laat vallen (zie hierboven). Wanneer je het ‘ondermixt’ of ‘overmixt’ mislukt je macaron. Ze gaan uitspreiden en breken in de oven… zo zonde. Je moet dus even goed kijken wanneer de consistentie ongeveer hetzelfde is als hier boven op de foto, en dan stoppen.

 photo macarons6_zps3w5yt7kg.jpg– Doe je macaron mengsel in een spuitzak met een spuitmondje wat een grote ronde opening heeft, of knip een punt van je spuitzak. Bekleed je bakplaat met bakpapier. Je kunt nu rondjes gaan spuiten. Ik kan je vertellen dat de rondjes op de foto hierboven te groot zijn. Maak rondjes met een diameter van ongeveer 1,5-2 cm, dat is groot zat.

– Tip! Wanneer je klaar ben met spuiten, sla dan je bakplaat met macaron mengels een paar keer hard op je keukenblad. Dit zorgt er voor dat alle lucht uit het mengsel gaat en ze mooi zullen bakken.

– Nu is het wachten. Laat je macarons zo’n 45 minuten tot een uur rusten. Lastig! Het liefst wil je ze gelijk afbakken, maar dit is ook wel een cruciale tip voor dit recept. Als je dit niet doet, lopen de macarons uit. En dat wil je niet! Het is de bedoeling een soort hoedje te krijgen en dat lukt alleen door ze te laten rusten. Verwarm je oven voor op 130 graden.

– Na een uur is het zo ver: je mag ze gaan afbakken! Bak je macarons af in 20 minuten. Kijk tussendoor even of het niet te hard gaat! Ze mogen namelijk niet bruin worden. Haal ze ook zeker niet te vroeg uit de oven, dan blijven ze te zacht. Ze moeten zonder te blijven plakken makkelijk van de bakplaat af kunnen komen.

 photo macarons8_zpskaj2wel7.jpg
 photo macarons9_zps3by31czu.jpg – Terwijl je macarons aan het afbakken zijn, kun je beginnen met het maken van de aardbeien botercrème. Wanneer de macarons afgekoeld zijn kun je kleine toefjes spuiten met een spuitzak. Druk vervolgens het andere koekje er zachtjes boven op, zo verspreidt de botercrème zich mooi over de hele oppervlakte.

– En je bent klaar! Wedden dat je ze niet lang kunt laten staan? 😉 Wanner je er toch nog een paar overhoudt: bewaar ze in de koelkast, maar eet ze wel binnen 3 – 4 dagen op.

 photo macarons_zpsyppzx5mg.jpg

Dit was mijn eerste poging tot macarons maken en ik kan samen met een aantal andere proefpersonen zeggen dat ze goed geslaagd zijn! Op het punt van het mixen had ik er nog wel een goed gevoel over, maar toen ik rondjes spoot op de bakplaat had ik het gevoel dat ze toch te lang gemixt waren en het zou mislukken… Niets was minder waar! Het zijn mooie macarons geworden. Wel iets te groot en iets te bruin doordat ik mijn oven toch wat lager moest zetten (iedere oven werkt anders), maar daardoor niet minder lekker! Mijn tweede ‘batch’ daarentegen lukte veel beter. Ik spoot kleinere koekjes, bakte ze op de goede temperatuur af waardoor ze lekker roze bleven en ze zagen er daardoor perfect uit!

De macaron koekjes hebben zelf geen aardbeien smaak, maar de botercrème natuurlijk wel! Bij elkaar is het echt een smaaksensatie: zoet, amandel, aarbei en de structuur is ook heerlijk. Een bite aan de buitenkant en van binnen lekker zacht. Ja, I LOVE MACARONS! ❤

Je zult begrijpen dat ik nog niet klaar ben met het maken van deze schatjes. Ik zit nu al na te denken over de volgende smaken die ik ga maken, dan wil ik het ook gaan filmen (zodat het nog beter uitgelegd wordt!). Misschien citroen, pistache of rozen? Wat lijkt jou lekker? Let me know!

Ga jij de macarons een keer maken? Het lijkt misschien heel veel uitleg, maar als je alle tips goed volgt is het zéér goed te doen! Ik ben ook geen expert in bakken, en eh… als het mij lukt, waarom jou dan niet? 😉 Je kunt variëren met kleurstoffen in de koekjes en smaken in de botercrème zoals jij dat zelf wilt!

8 gedachtes over “Aardbeien macarons

  1. Ze zien er prachtig uit zeg! Ik heb ze ook wel eens gemaakt en de smaak was lekker maar ze waren zo ongelijk haha. De ene heel groot de andere heel klein dus ze paste niet op elkaar! Die van jou zien er mooi uit! 🙂

    Like

    • Haha ik moet zeggen dat ik wel een klein beetje verbaasd was hoor, dat ze in één keer zo goed gelukt waren! De tweede batch spoot ik anders dan de eerste, ik zette de tip op het bakpapier, drukte tot er een rondje ontstond en haalde ‘m langzaam omhoog. Wanneer ik een 1,5-2cm diameter macaron had stopte ik met drukken en haalde ik de spuitzak weg. Hierdoor zijn ze wel goed gelukt!

      Like

  2. Ik maak ze zelf ook wel eens. Bij mij zijn de koekjes nooit zo mooi gelijk, maar de smaak altijd heerlijk! Citroen is mijn favoriet!

    Like

  3. Wat ziet dit er goed uit voor een eerste keer! Ik heb het ooit gemaakt met een pakje (I know, shame on me) maar dat was lang niet zo lekker als the real deal van Ladurée. Je recept heb ik bewaard voor een regenachtige zondag:)
    – X Marloes

    Like

Laat een reactie achter

